ضرورت ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع ماشین سازی

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، دکتر رضا اسدی فرد در نشست ماشین سازی؛ پیشران توسعه صنعتی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید گفت: ما هنوز در صنعت ماشین سازی به نوآوری نرسیدیم و اغلب صنایع در حد نوپا هستند و یا با خریداری ماشین ها فراوری معمولی را ادامه داده اند.

ضرورت ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع ماشین سازی

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اضافه کرد: باید کشور براساس برنامه ریزی مفصل 10 ساله از مونتاژ به نوآوری برسد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ماشین سازی در کشور خاطر نشان کرد: می بایست ما فناوری را به زبان ماشین استفاده کنیم زیرا صنعت ماشین سازی یک صنعت پرچمدار است و نشاندهنده میزان صنعتی شدن یک کشور به شمار می رود.

به گفته اسدی فرد، اگر امروز آلمان و کره جنوبی غول صنعتی دنیاست به خاطر صنعت ماشین سازی است؛ کشور ما هم احتیاج دارد که برای پیشرفت در صنعت ماشین سازی تکنولوژی را وارد سازد تا سرعت پیشرفت از منظر صنعت ماشین سازی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تحریم ها در سال های اخیر ما را اذیت نموده، گفت: معمولاً تحریم ها در ابتدا تجهیزات پیشرفته صنعتی را تحت تأثیر قرار می دهد؛ ماشین سازی هم شامل هواپیما و کشتی می گردد؛ هر صنعتی که بخواهد توسعه بیابد احتیاج است که از ماشین آلات آغاز کند.

آنالیز میزان صادرات کشورها در حوزه ماشین سازی

وی با اشاره به میزان صادرات ماشین آلات به کشورهای دیگر گفت: آلمان سالانه 50 میلیارد دلار صادرات در صنعت ماشین سازی دارد؛ کره جنوبی 57 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است؛ کشورهای ترکیه و هند هم به اندازه یک دوم وارداتشان صادرات دارند اما در ایران، یک صدم واردات، صادرات داریم؛ از این رو بالاترین تراز تجاری منفی را در بخش ماشین سازی به خود اختصاص داده ایم.

اسدی فرد با اشاره به نتیجه مطالعات در زمینه ماشین سازی کشورها خاطر نشان کرد: توسعه صنعت ماشین سازی بدون برنامه ریزی ملی امکانپذیر نیست و این ثابت شده است؛ هیچ کشوری در هیچ صنعتی بدون تمرکز و برنامه ریزی رشد نمی کند؛ اگر امروز هند در فناوری اطلاعات صادرات دارد بر اساس برنامه ریزی های 10 ساله بوده است.

وی ادامه داد: هر صنعتی که به رشد احتیاج داشته باشد باید صندوق ها، بانک ها و نهادهای تخصصی مربوط به خود را داشته باشد؛ هیچ کشوری نمی تواند در همه حوزه های صنعتی بدون تکمیل زنجیره های ارزی رشد کند.

توسعه صنعت ماشین سازی در گرو مدیریت واردات

اسدی فرد با تاکید بر اینکه صنعت ماشین سازی احتیاج به ابزار مالی تأمین شده دارد، بیان نمود: صنعت ماشین سازی صنعت هزینه بری است و باید نهادهای مالی به میان آیند و مدل تأمین مالی داشته باشد؛ صنعت ماشین سازی بدون مدیریت هوشمند واردات نیز امکان پذیر نیست و نمی تواند همینطور به راه خود ادامه دهد.

وی تاکید نمود: صنعت ماشین سازی برای کشورهای کم جمعیتی مثل ایران حتماً احتیاج به ورود به بازار بین المللی دارد؛ در حقیقت صنعتی است که باید در زنجیره بین المللی وارد گردد اما همیشه این صنعت در کشور ما ضعف هایی دارد.

وی با اشاره به ضعف های توسعه صنعت ماشین سازی گفت: ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع ماشین سازی از اهمیت بالایی برخوردار است ولی اغلب صنایع ماشین سازی ما مهارت محورند؛ تحقیق و توسعه احتیاج توسعه است و مهارت محوری تا بیست سال پیش شاید قابل قبول بود ولی امروز پذیرفتنی نیست. باید دولت یاری کند تا فناوری به صنعت ماشین سازی رسوخ پیدا کند.

وی با اشاره به دیگر عوامل توسعه صنعت ماشین سازی خاطر نشان کرد: استاندارد در واردات و صادرات مهم است ما معمولاً توجهی به این استانداردها نداریم ولی در اصل استانداردها هستند که باعث جلب حمایت کشورها می گردد.

به گفته مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، لازم است که نهادهای غیر دولتی را برای توسعه صنعت ماشین سازی در کشور فعال کنیم، همچنین احتیاج است که مناطق ویژه ای را برای توسعه این صنعت در اختیار داشته باشیم تا با زیرساخت مشترک به هدف برسیم. همچنین تربیت نیروی متخصص و ماهر نیز در توسعه صنعت ماشین سازی نقش بسزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما بالاترین تراز تجاری صنعتی منفی را در همه حوزه های صنعتی به خود اختصاص داده ایم، بیان نمود: سالانه 40 میلیارد دلار واردات به کشور داریم که 4 تا 5 میلیارد دلار آن مربوط به ماشین الات است؛ ما در ایران بیشتر کارخانه داریم که کارخانه های ماهیتی ثابت و ایستا دارند که در آن نوآوری اتفاق نمی افتد؛ اما صنعت ماهیت پویا دارد که خوراک آن نوآوری است.

اسدی فرد با تاکید بر اینکه دانش فنی صنعت ماشین سازی به توان بومی متکی است، مطرح نمود: صنعت ماشین سازی توان تاب اوری در شرایط سخت تحریم و سخت رقابتی را دارد؛ باید صنعت داشته باشیم و کارخانه تنها کافی نیست.

وی با بیان اینکه در صنعت ماشین سازی نیروهای متخصص و ماهری وجود دارد به طوریکه رتبه کشورمان در زمینه مهندسی چهارم یا پنجم است، گفت: از 4 هزار شرکت ،1000 شرکت در حوزه تجهیزات کار می نمایند؛ این حوزه حوزه ای است که احتیاج به فراوری انبوه ندارد ولی در عین حال می تواند خیلی مالی برای کشور باشد.

وی تاکید نمود: ما امکان رقابت با چینی ها از نظر کیفیت و با اروپایی ها از لحاظ قیمت در صنعت ماشین سازی داریم. این شعار نیست.

اسدی فرد با تاکید بر اینکه صنعت ماشین سازی صنعت راهبردی فراموش شده به دلایل مختلف است، گفت: در ایران هیچ قانونی در صنعت ماشین سازی نداریم و هر قانونی که به این مبحث ارتباط داشته باشد یا خنثی است یا تضعیف نماینده که در فرایند اجرا به ضرر صنعت ماشین سازی بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین نهاد تخصصی برای صنعت نداریم، بیان نمود: نهادهای غیر دولتی توان پشتیبانی لازم برای این صنعت را ندارند؛ این صنعت تعداد زیادی دغدغه مند دارد و برای توسعه ماشین سازی دولت تنها نمی ماند

اسدی فرد با اشاره به اقداماتی که در زمینه توسعه صنعت ماشین سازی اتفاق افتاده، اضافه کرد: در مرکز همکاری های ریاست جمهوری یک اتاق فکری وجود دارد؛ انجمن هایی در قالب یک کمیته در حوزه ماشین سازی گرد هم آمده اند؛ از سوی دیگر معاونت علمی متقاعد شده که این صنعت مهم است و صندوق نوآوری هم از یاری و حمایت دریغ نمی کند و این اقداماتی است که برای توسعه صنعت ماشین سازی اتفاق افتاده است. اما در صدد هستیم که وزارت صنعت هم بتوانیم به این حوزه ورود دهیم.

balio.ir: بالیو | مجله اخبار صنعت گردشگری

baliro.ir: تور بالی ارزان قیمت | تور اندونزی ، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان بالی اندونزی

baham1.ir: مجله باهام | مجله تفریحی و سرگرمی دورهمی، با هم شاد باشیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 32826

به "ضرورت ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع ماشین سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع ماشین سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید